Jeg ved ikke hvordan du værdsætter din søvn, men rigtig mange ser søvn som en luksus ting, noget vi må undvære hvis der ikke er tid til det og noget der er luksus at få ekstra af i weekenden.

Hvis du er en af dem så må det stoppe nu!

Din søvn er vigtig, vigtig, vigtig.

Din søvn skal værdsættes, for du vil præstere bedre, have en bedre fungerende krop og tage smartere beslutninger når du får den søvn du har brug for.

Så søvn er ikke noget du bare lige kan udskyde, smutte uden om, glemme eller ikke have tid til. Det er en tilstand din krop kræver sin ret til og den vil belønne dig for det, for din krop vil bruge tiden på at hele dine muskler, væv og organer. Den vil rydde op i dit sind og skylle din hjerne alt sammen for at du kan fungere og yde optimalt.

Så søvn er altså ikke bare for sjov og luksus du vil simpelthen arbejde bedre, mere effektivt og få mere gjort når du er veludhvilet.

Du kan måske arbejde længere tid ved at ofre noget søvn men du kan ikke være lige så effektiv og hurtig.

Du ofre søvn = Du ofre kvalitet og effektivitet.

Et studie publiceret i The Lancet, bevidste at personer i søvnmangel brugte 14% længere tid på at udføre en opgave og lavede 20% flere fejl end folk som var veludhvilede.

Det gør altså en kæmpe forskel både på arbejdet, i skolen og i hjemmet.

Søvn er altså en nødvendighed og ikke bare en luksus og hvis du før så det som en luksus, Ja så tag lige og stop det nu for du bliver nødt til at se det som den nødvendighed det faktisk er, før du gider gøre noget ved det.

Jeg lover dig at når du først har fået en god søvnrytme så vil du virkelig kunne mærke en forskel i både krop og sind.

Det er klart at hvis du har søvnproblemer kan det være en svær besked at sluge men fat mod, langt de fleste har stor succes med at genvinde deres søvn og opbygge den gode rytme så lad os udforske lidt af hvad der skal til.

Tip: Sluk skærmen

Din skærm suger trætheden ud af dig
Skærme og atter skærme der er alle steder og de er super vigtige for os i det moderne samfund de fylder os med vigtige informationer hele døgnets timer men hvad er problemet?

Problemet er at skærme har utroligt skarpt lys, vi har dem ofte meget tæt på os og det blå lys der er i lysspektret får din krop til at danne flere dagtime hormoner f.eks. kortisol og forvirrer din krops naturlige forberedelse til søvn.

Så dit TV, computer, laptop, smartphone, tablet osv. smadre din krops naturlige søvn cyklus og kan give dig massive søvnproblemer.

Løsning: Sluk ALLE skærme mindst 90 minutter før sengetid.

Tip: Drop koffeinen

Koffein har en molekyle struktur der minder om adenosin, adenosin er et organisk molekyle som binder sig til receptorer i hjernen som sender et signal om træthed.

Koffeinen har den smarte funktion at fordi den minder om adenosin så tager den pladsen og blokere for adenosin, det bevirker selvfølgelig at du ikke længere føler dig træt. Super smart når man skal være vågen og fokuseret, rigtig dumt når man skal være træt og skal sove.

Det vil altså sige at koffeinen IKKE giver dig energi men bare maskere din træthed så du ikke mærker den og det gør den ret godt og faktisk ret længe (Med aftagende effekt)

Det vil også sige at den træthed opbygger sig bag “gardinerne” og den “gæld” skal betales tilbage. Du kan altså ikke bare fylde på med mere og mere koffein for din trætheds gæld vokser bare større og større.

Løsning: Drop koffeinholdige drikke efter kl 14 for nogle tidligere. Så du kan nå at blive træt og få din søvn.

Tip: Hold hovedet koldt

Det var nu mest bare en catchy overskrift ( Synes jeg selv 😛 )
så det jeg egentligt mente med tippet er at undgå at få det for varmt.

Er du typen der ligger fuldt påklædt, under en stor dyne, med et ekstra tæppe og måske lige topper det med en partner eller en elektrisk varmetæppe, ja så er det nok lidt i overkanten.

Jeg er stor fortaler for at sove nøgen men det er ikke alle der kan lide det, men det er sundt og din krop har lidt lettere ved at regulere sin temperatur, kan du ikke klare at være nøgen under en dyne så tag noget let og tyndt på, og så en god dyne. mere behøver du ikke.

Din krop er rigtig god til at holde dig varm og knap så god til at holde dig kold men kulde er rigtig vigtigt for at få en optimal søvn.

Den optimale rum temperatur du skal sigte efter er 15-20 grader.

Løsning: Sæt din termostat så du rammer et sted mellem 15 til 20 grader og eksperimenter gerne hvilken temperatur der virker bedst. Luft rigeligt ud i rummet og sørg for at du ikke er pakket ind som en eskimo på indlandsisen.

Du kan optimere din søvn og blive fri for søvnproblemer

Dette var 3 simple men meget vigtige tips i kampen mod bedre søvn og generelt blive fri for søvnproblemer men det slutter ikke her for der er mange flere ting endnu.

Men nu er det tid for dig at integrere de 3 tips og se hvor langt du kommer med det.

Hold hovedet højt og smil til verden 🙂