Har du nogensinde vågnet efter en normal nat og følt dig træt?
Så er du måske medlem af den voksende gruppe af folk som lider af søvnmangel.
Men hvad skal du gøre? Et døgn har desværre kun 24 timer og du kan umuligt få presset mere søvn ind i din travle dag og i forvejen kunne du helt sikkert godt bruge mere vågen tid er det ikke rigtigt.

Men bare rolig der er en løsning til det meste og måske er det ikke altid den løsning du ville ønske der var (Nej vi kan desværre ikke få flere timer på et døgn 😉 ). Så når det handler om søvn handler det ikke om at få sit største ønske opfyldt men at få det optimeret maksimalt men det vender jeg tilbage til, nu skal vi først finde ud af om du er i søvnmangel og til det findes der en rigtig god test.

 

Søvnmangel testen aka. “Sleep onset latency test”

Sleep onset latency test er testen du kan bruge for at tjekke dig selv for søvnmangel.

Testen skal tages tidlig eftermiddag.
Du skal bruge din seng, fred og ro (Det starter allerede godt ud ik)
Noget der kan gøre rummet mørkt, helst gardiner men ellers noget for dine øjne.
En ske og en bakke/fad (noget solidt der kan larme hvis man slår på det med ske’en).
Et ur og ca. 20 minutter.

  • Sæt fadet på gulvet ved siden af din seng.
  • Læg dig i sengen og Hold skeen i hånden udover kanten med håndryggen opad eller hold skeen mellem madrassen og et par fingre. (Det er meningen at skeen skal kunne ramme fadet)
  • Nu tjekker du uret og lægger dig til at sove.
  • Lige når du døser hen i søvn vil din hånd slappe af og give slip på skeen som vil lande i fadet og vække dig.
  • Når du vågner kigger du på uret og ser hvor lang tid der er gået fra du lagde dig ned.

Hvis der er gået 0-5 min. lider du af meget søvnmangel.
Går der 5-10 min. er du i søvnmangel men ikke lige så slemt.
Går der 15 min. så har du det helt fint og er ikke i søvnmangel.

Hvis du tager testen så kunne jeg godt tænke mig at høre fra dig.
hvad var dit resultat?
hvor mange timer sover du på et døgn?
og hvor gammel er du?

Du kan enten skrive det i en kommentar her på siden eller i en mail eller på facebook.

Jamen jeg ville gerne optimere min søvn, så hvad nu?

Jeg lovede dig at jeg ville vende tilbage til emnet om at optimere din søvn og det gør jeg, men det bliver desværre først i et andet blogindlæg og hvis du vil have en update når det kommer ud så tilmeld dig til mit nyhedsbrev så lover jeg dig at sende dig en update når det er færdigt.

Jeg håber du får en god nats søvn

Anders